Choklad Fondant!

Är gästerna påväg men du har inget att bjuda på? Då är Chokladfondant en snabb och god bakelse!

Första gången jag gjorde chokladfondanter var i skolan och det var en stor hitt bland eleverna!
130g mörk choklad
130g smör
100g socker
2st ägg, hela
1st äggula
70g vetemjöl
4g bakpulver
35g kakaopulver
Portionsformar
1. Sätt ugnen på 175 grader, ej varmluft.
2. Smält chokladen i ett vattenbad.
3. När chokladen har smält lägg i smöret och vänta tills det smält.
4. Blanda snabbt ihop ägg och socker i en skål, du ska alltså inte vispa det vitt utan bara röra ihop det.
5. Häll chokladen i skålen med ägg och socker, blanda ihop.
6. Blanda mjöl och bakpulver i en skål.
7. Sikta ner mjölet ner i smeten och rör försikigt ihop det.
8. Smöra portionsformar och fyll de 3/4 av de med smet.
9. Ställ in i ugnen i cika 5-10 minuter. En fondant ska ha en knäckigt skal och sedan en väldigt kladdig insida.
10. Ta ut fondanterna. Du kan nu, som vanligtvist görs på restauranger, ta ut fondanterna ur formarna och sedan sikta kakao över de eller så kan du, som jag, låta de vara kvar i formarna och ha på kakao.
TIPS! Om du inte gillar kakao smaken så kan du blanda i lite florsocker.

Kommentarer
  karolina (habba babba)

jag trodde jag hade kommit fel, liksom assatsigt. hur skulle hanna kunnat gömma värsta seriösa bloggen sen såg jag på bilderna att de va hemma hos er. DAMN GIRL NAJS BLOGG!!! jätte fin! <3

2011-07-29 @ 00:10:48

Kommentera här:

Ditt namn:
Kommer jag komma ihåg dig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du blogg ?

Skriv här ↓

Trackback
RSS 2.0